 |
Het kunstwerk 'Verboden voor Bordjes'
|
www.liefzijnvoorelkaar.nl
Een paar weken na de moord op Theo van Gogh – iedereen had het over de ‘wij’ & ‘zij’ maatschappij – was er een bijzondere documentaire op tv.
Een Nederlandse filmmaker had de laatste drie maanden van het leven van zijn opa gereconstrueerd. Zijn grootvader was een joodse Amsterdammer en die was in 1942 op weg naar een afspraak in Amsterdam Noord.
Hij was wat laat, besloot een stuk af te snijden en fietste door Het Vliegenbos, terwijl dat ‘Verboden voor Joden’ was. Hij werd betrapt door een Amsterdamse politieagent. Een paar dagen later zat hij in kamp Westerbork, een aantal weken daarna werd hij in Auschwitz vergast. Omdat hij Joods was en door het bos fietste.
Zijn kleinzoon heeft een prachtige aangrijpende film gemaakt en voor de kijker was het meest bizarre onderdeel waarschijnlijk het telefoongesprek met de agent die zijn opa destijds arresteerde. Die bleek nog in leven en zestig jaar na dato beweerde hij zonder een greintje spijt: ‘Het was die Jood zijn eigen schuld, had hij maar niet door het bos moeten fietsen’. De arme man heeft weinig bijgeleerd in zestig jaar.
Op 4 & 5 mei staan we uitgebreid stil bij oorlog, doden, vrede en vrijheid. Die twee minuten stil staan bij, en stil zijn voor de verworvenheden van vrede zijn indrukwekkend en dat moeten we blijven doen. Maar wat doen we de rest van het jaar?
Die hoogbejaarde politieman, die heeft daar al heel lang over na kunnen denken. Daar zal het in dit opzicht niet meer goed mee komen. Maar heel veel mensen, ook de maker van dit kunstwerk, stoppen anderen heel gemakkelijk, zonder er bij na te denken, in hokjes en sluiten zo soms hele volksstammen buiten.
Het kunstwerk ‘Verboden voor Bordjes’ is een statement tegen ‘hokjes denken’. Tegen het polariseren en generaliseren van allerlei problemen, die het ‘zij’ tegenover ‘wij’ voeden.
Eigenlijk is het een heel simpel kunstwerk om mensen aan het denken te zetten. In een bliksemactie werden in de nacht van 3 op 4 mei bij een ingang van Het Vondelpark in Amsterdam – maar het had ook ieder ander park in Nederland kunnen zijn – zestien keurige bordjes bevestigd. En er hadden er nog twintig meer kunnen hangen. Maar als je door je oogharen kijkt, zie je dat het de hele samenleving is.
Hebben we dan niets geleerd van de geschiedenis?
Alle groepen op het ‘Verboden voor Bordjes’ kunstwerk in het park staan voor groepen in onze huidige samenleving. Die we met grote regelmaat en groot gemak apart zetten. Met vuile of vieze ervoor voor zijn het al snel scheldwoorden. Natuurlijk zitten er soms hufters tussen. Die heb je in bijna iedere groep. Maar scheer niet iedereen over dezelfde kam. Laten we oppassen voor een ‘wij’ & ‘zij’ maatschappij. Denk niet in hokjes, want ook jij hoort af en toe bij ‘zij’.
Laten we eens wat liever zijn voor elkaar.
Thuis. Op school. In het verkeer. Tegen je buren. In de pers. Op je werk. En vooral ook voor jezelf. Daar wordt de wereld niet slechter van. |
|
|
REACTIES: |
 |
19-5-2005 | 13.22 | Bodra J
Kunstwerk mag veel.........ect....Joods and moslim historisse sammen........ect....Mar polititie buiten spel...ect.....geld niet vaan de plannen |
 |
16-5-2005 | 11.46 | H.Peter Smaling
Een briljant statement! Ik ben het eens met Hans Cramer dat Het Parool (ontstaan als verzetskrant) hiervan een poster zou moeten uitgeven. |
 |
15-5-2005 | 18.48 | Ilmer van Hattem
begin met lief zijn voor jezelf, daar ligt volgens mij vaak de basis, en soms (dus) ook het probleem. |
 |
15-5-2005 | 00.15 | Peter van Dijk
Mooie actie om mensen aan het denken te zetten over de onzin en de bekrompenheid van het hokjesdenken. Ik ben psychiatrisch patient en er had zeker ook een bordje tussen kunnen hangen wat mij de toegang verboden had.
Heb ik het goed begrepen dat het werk is weg gehaald? Wegens belediging?
Tjonge jonge jonge wat een kortzichtigheid! |
 |
14-5-2005 | 10.55 | jeroen smit
Het zijn verwarrend eerlijke tijden, en als we onszelf wat verder willen tillen, op de schouders van onze ouders willen gaan staan: dan moeten we aan de slag. Zoveel is duidelijk. Hameren op ultieme eindeloze vrijheid (van meningsuiting) is helemaal niet nodig. Die ruimte is er al. Het gaat inderdaad in de eerste plaats om respect. Daarbij is het wel belangrijk dat wat we gemeenschappelijk doen en met elkaar betalen, ook gemeenschappelijk gedragen wordt. En moeten we dus zo snel mogelijk af van de financiering van bijzonder onderwijs. Het is toch ongelooflijk dat onze belastingcenten worden uitgegeven aan leraren die hun leerlingen leren dat homo's ziek zijn, vrouwen de politiek niet in mogen, Darwin er niets van begrepen heeft, een polioprik tegen de wil van God is, etc. Dat soort kwesties mag best in kerken en moskeeen worden uitgedragen maar niet op lagere scholen in dit land. |
 |
13-5-2005 | 23.21 | Don
Heb je URL als link op mijn weblog http://donp.web-log.nl/ gezet.
Geweldig om al die reacties te lezen... |
 |
13-5-2005 | 23.20 | Donp
Heb je URL op mijn weblog http://donp.web-log.nl/ gezet.
Geweldig om al die reacties te lezen... |
 |
13-5-2005 | 14.11 | Thomas Säckl
Beste ?
Wat een geweldige actie. Kunst in de openbare ruimte is heel moeilijk te verteren voor velen omdat het publiek gewoon denkt, 'what you see is what you get'. Vandaar werd er ook gelijk ingegrepen en je moet je kunstwerk weghalen. En dat heet dan 'politiek correct'. Heb zelf enige ervaring gehad met de verkoop van de Anti Gay Spray
op de oude gracht in Utrecht, waar ik met name door zeer politiek correcte mensen bijna gelyncht werd wat natuurlijk niet gebeurde omdat, on the of the day, Nederlanders erg laf zijn in hun voolksaard.
De visuele uitwerking is ook erg goed!
vriendelijke groet,
Thomas Säckl
http://www.newcommunity.nl/index.asp |
 |
13-5-2005 | 01.38 | dirk
lief zijn voor elkaar
wat een gebaar! |
 |
12-5-2005 | 11.53 | eddo vermey
Enerzijds anderzijds
Voor iemand die de daadwerkelijke vervolging heeft overleefd kan alsnog tegen "verboden voor joden" aanlopen nogal confronterend zijn, zacht uitgedrukt.
Voor al die anderen kan het alleen maar goed uitpakken als ze weer eens nadenken. |
 |
11-5-2005 | 13.51 | Frans en Inge Verweij
Het niveau van de negatieve reacties onderstreept de noodzaak van je actie. Zolang ik nog zó vaak de zuinige NSB-bekjes hun beklag hoor doen over andere groepen, hebben we mensen nodig die ons geweten wakker houden. Wíj zijn blij met je initiatief. |
 |
11-5-2005 | 10.16 | MaRia..(K)
hopefully an eyeopener but most people see only what they want to see and vomit and puke their emotions after reading one sign and continue their comatose somnambular walks of life..;) |
 |
10-5-2005 | 18.27 | Owjeetje
hok·jes·den·ken (ww.)
1 een ongenuanceerde wereldbeschouwing hebben.
Zoiets als; mensen die kunst snappen & die het niet begrijpen
Zoiets als; mensen die kunst inzien & die het niet willen zien
Zoiets als; mensen die 2 minuten stilstaan & die blijven lopen
Zoiets als; 1 waarheid & en die met andere
darshan void: "verkeerde emotieuitbarsting"
naief: "Zijn we nu zo dom"
marjolein: "lezen & begrijpen"
dash: "puke their emotions after reading one sign"
draigh: "Hoe harder iemand schreeuwt dat dit niet kan, des te meer bewijs het is dat je het goede aan het doen bent"
ik noem het: hok·jes·den·ken (ww.) |
 |
10-5-2005 | 16.20 | naief
Met verbazing lees ik ook sommige reacties... Zijn we nu zo dom of lijkt het maar zo?? Ookee hier is ook weer vrijheids van meningsuiting en als je de bordjes niks vind..kom kom vooral vertel het...
Maar dit is meer dan alleen kunst...dit is hoe je in het leven staat. Hoe je ZELF behandeld wilt worden. Dat je ZELF zonder er bij natedenken op straat kan wandelen, huppelen en kan lopen waar je wilt. Ik snap het ook niet. Ik ben zelf ook inderdaad lekker naief (zoals iemand hier ook al schreef) ik geloof nog steeds in het goede van de mens. Ik respecteer alles en iedereen die mij ook respecteerd. Ik zal niet in hokjes (proberen) te denken en iedereen helpen waar het kan..... Je wilt toch een prettig leven of wat??!! Dus ik vind je kunstwerk erug goed, jammer dat mensen het hem niet snappen of WILLEN snappen.... |
 |
9-5-2005 | 20.23 | roelof
Is het initiatief van Lucas een Kunstwerk of een Werkstuk? Of gewoon een Stuk Werk? Of een Kunststuk? Of misschien wel Kutwerk.
En is hij nu een Kunstenaar of Kunstenmaker? Of Stukkenmaker? Of maakt hij Nare Kunst of Rare Stukken?
Lekker belangrijk..... |
 |
9-5-2005 | 11.49 | marjolein
indrukwekkend!
lezen & begrijpen: het lijkt zo eenvoudig, maar blijkt zo moeilijk. |
 |
9-5-2005 | 10.55 | N de Jonge
Laten we ook lief zijn voor de pedofielen die op een goede manier met hun gevoelens omgaan.
Hebben we dan niets geleerd van de geschiedenis?
Helaas. |
 |
8-5-2005 | 21.20 | naaktslak
veel mensen denken alleen in pashokjes |
 |
8-5-2005 | 19.23 | dash
hopefully an eyeopener
but
most people see only what they want to see
and
vomit and puke their emotions after reading one sign
and continue their comatose somnambular walks of life |
 |
8-5-2005 | 19.02 | darshan void
heel goed! Hopelijk een ogenopener.
maar
zoals we zien lopen de meeste mensen erals in coma eraan voorbij en lezen hoogstens 1 bordje en krijgen dan een verkeerde emotieuitbarsting |
 |
8-5-2005 | 18.47 | Julia
ik vind het een goed initiatief. ik zag net op het at5 nieuws dat er nogal wat mensen er boos op reageerden, maar ik denk dat juist door het zo gruwelijk uit te beelden (met die bordjes dus) mensen beter begrijpen hoe het vroeger was toen die bordjes er echt hingen |
 |
8-5-2005 | 15.29 | Breda
Een goed kunstwerk is ondenkbaar zolang het niet bestaat. Maar wanneer het eenmaal bestaat is het ondenkbaar dat het er niet zou zijn.
Het zij zo. |
 |
8-5-2005 | 13.26 | Draigh
Mooi initiatief. Ikzelf pas wel in meerdere hokjes, waaronder die van homo. En ik vind het een goed initiatief dat mensen erop gewezen worden dat er zo'n diversiteit is en dat iedereen nog steeds anderen wil afwijzen op dit soort dingen.
Hoe harder iemand schreeuwt dat dit niet kan, des te meer bewijs het is dat je het goede aan het doen bent. Mensen zijn altijd bang voor wat ze niet kennen, en mensen houden er niet van om te leren kennen waar ze bang voor zijn. Een cirkel welke moeizaam te doorbreken is. Ga vooral zo door en hopelijk binnenkort weer zo'n actie ergens. :) |
 |
7-5-2005 | 20.30 | outsider
Wie gaf aan Peter R. de Vries het recht publiekelijk aandacht te besteden aan (duidelijk niet publiek bedoelde) privé-bestanden op de computer van de officier van justitie Joost Tonino, die nu overweegt zich terug te trekken als O.v.J.
Hij ONTNAM daardoor aan Tonino DE VRIJHEID en PLAATSTE HEM IN EEN HOKJE.
Voor de Vries geen plaats in onze landspolitiek! |
 |
7-5-2005 | 19.17 | merel mol
heej luucje!! goed gedaan van die bordjes hoor, stom dat ze zijn weggehaald hoor. kus van merel |
 |
7-5-2005 | 18.03 | eazy
Onbegrijpelijk dat de bordjes zijn weggehaald. Wie dit verkeerd interpreteerd heeft....nou ja, vul maar aan!
http://enschedeaanzee.opweb.nl/blog/index.php |
 |
7-5-2005 | 17.03 | menno
U heeft een boord voor uw kop meneer de kunstenaar.
U heeft ook de kunst van respectloos beledigen in huis.
U gaat nog vast een grote carriere met door u genoemde bliksemaktie tegemoet.
Ben benieuwd dat u nog meer voor kunstjes in huis heeft. |
 |
7-5-2005 | 16.38 | Ronald
Aaah dit is zeer mooie tekst.. KNUFFEL!!! |
 |
7-5-2005 | 14.58 | Chris Marco en Calvin
Kunst of niet, wij vinden het een geweldig initiatief. Heel goed gedaan en misschien shockerend voor mensen die de oorlog daadwerkelijk meegemaakt hebben en het discriminerende bordje 'voorboden voor joden' hebben meegemaakt. maar juist deze mensen moeten weten dat het goed is om af en toe met hun neus op de feiten gedrukt worden dat het niet kan. Juist in deze tijd moeten we ons druk maken over 'hokjescultuur --> weg ermee!!! en inderdaad lief zijn voor elkaar!!! Dank je wel!!! |
 |
7-5-2005 | 14.26 | Nicole van der Steen
Ik hoor langzamerhand tot de naïeven geloof ik, maar ik sta nog steeds elke keer versteld van de benepenheid en de kwaadaardigheid die 'gewoon' lijken te zijn geworden in dit land. Ik ben blij met je kunstwerk, het is prachtig juist omdat het zo gedurfd is. Ik ben historicus en docent en ik vind dat ik een taak heb in kinderen liefde en respect bijbrengen. Ik kan wel wat met je bordjes. Wat grenzeloos dom en bizar dat het weg moest; blijf dit soort kunst vooral maken en dwing mensen een stapje verder te denken!! |
 |
7-5-2005 | 13.46 | Isabel Toren
Ja Raoul ,heel goed om dat nog eens te overdenken. En beetje meer liefde voor elkaar zou een hoop kunnen oplossen, maar alle beetjes helpen. Zo ook dit verhaal. Groetjes,
Isabel Toren |
 |
7-5-2005 | 13.09 | Karen
Simpel, sterk en doeltreffend. Kunst moet de mens even door elkaar schudden en dan tot nadenken stemmen. Over jezelf, over de maatschappij waarin je leeft. Of het bordjeshek nu perse Kunst is weet ik niet, maar wel dat het in al zijn eenvoud precies doet waar kunst voor is: het geeft een uitermate heldere statement over de huidige maatschappij. En misschien zijn ook de boze reacties op de bordjes juist zo typerend voor deze tijd waarin te veel mensen niet de moeite nemen even verder te lezen, even verder te denken, maar zich gelijk beledigd en tekort gedaan voelen. Waar het hokjesdenken een tweede natuur is geworden - over zichzelf, en vermoedelijk ook over de ander. Waar dat toe kan leiden leert de geschiedenis. Voor mij hadden de bordjes nog wel even mogen blijven hangen om hier nog even aan te herinneren. |
 |
7-5-2005 | 11.30 | lucas
Beste Mensen,
Of 'Verboden voor Bordjes' een kunstwerk is en ondergetekende een kunstenaar is voor mij helemaal geen issue. Ik wilde mijn zorg uiten over tendensen in de maatschappij die ik voel en ervaar. En mensen even langer dan twee minuten stil laten staan bij oorlog, de slachtoffers, vrede en vrijheid. Meer mensen doen dat gelukkig. Op tv, de radio of door een ingezonden brief. Ik heb gekozen voor dit medium.
Lucas |
 |
7-5-2005 | 11.09 | Illuminatus
Een bordje om mensen buiten te sluiten is prima, zolang het gaat om PRIVAAT eigendom. Zo heeft een discotheek het volste recht om huisregels op te stellen en mensen buiten te sluiten die niet aan die regels voldoen. Het wordt pas erg als de wet mensen gaat buitensluiten van PUBLIEK eigendom, want dan kunnen burgers er niet meer onderuit. De WET hoort alle mensen gelijk te behandelen, BURGERS hoeven dat niet.
Zie:
http://www.meervrijheid.nl/index.html?nwsdiscriminatierecht.htm
http://www.meervrijheid.nl/index.html?hrotd-1.htm
http://www.meervrijheid.nl/index.html?nwsrechtdiscrimineren.htm
http://www.meervrijheid.nl/index.html?recht-om-uit-te-sluiten.htm
http://www.meervrijheid.nl/index.html?hr-storme.htm
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mr-discriminatie1.htm
http://www.meervrijheid.nl/cgi/index.php?PA=L&PUID=5402&PT=11 |
 |
7-5-2005 | 10.40 | Ed
Tip voor passanten: Niet lager scrollen dan dit. U bent gewaarschuwd. |
 |
7-5-2005 | 09.56 | owjeetje
Hoe kan onze grote kunstenaar, of zijn medestanders, het hebben over dat het kunstwerk "het niet begrepen wordt". Vanwaar die arrogantie dat mensen verplicht iemand's werk moeten aanschouwen, omdat de maker het kunst vind, en een (in dit geval) goede bedoeling der achter hebben. Als je die goede bedoeling wil verkondigen doe dat dan ook gewoon. Maar snap wel dat mensen helemaal geen zin of trek in jouw boodschap hebben....om welke reden dan ook....
Kunst...oke
Kunst in het openbaar.....oke
Vrije gedachtes van een kunstenaar....oke
Kunstenaar die zegt je moet kijken (openbare plek)...maar alleen vanuit mijn visie....is geen kunstenaar. |
 |
7-5-2005 | 09.54 | Aafke klopman
Geachte heer Mol,
Als het uw bedoeling is om hiermee aan te tonen dat de maatschappij allerlei groepen uitsluit vind ik het wel een goede aktie. Maar als u het serieus meent vind ik het walgelijk. De uitleg hierboven, is die van u?
Met vriendelijke groet,
Aafke Klopman, Leeuwarden. |
 |
7-5-2005 | 08.34 | liselot
hoi luc
leuke web
met die bordjes |
 |
6-5-2005 | 21.27 | Lidwien en Bhaskar
Hartstikke hartverwarmende aktie, we staan er helemaal achter! Ga zo door, liefs van Bhaskar en Lidwien |
 |
6-5-2005 | 21.20 | Betty Olthof
Op het bevrijdingsfestival in Zwolle was een theateract.
Het werd zo uitgelegd: Mag een kunstenaar alles doen
om zijn mening uit te dragen. Is in de kunst alles geoorloofd? Met als voorbeeld bovenstaande.
Mijn dochter van 13 stemde tegen, w.s. begreep ze de achtergrond
niet helemaal. Ik stemde voor, als het de discussie op gang zou brengen. Toch is in de kunst ook niet alles geoorloofd. Misschien iets duidelijker brengen? |
 |
6-5-2005 | 20.02 | een moeder
Laat nooit meer gebeuren wat eens is gebeurd. Of is het toch ergens mis gegaan?
Ooit hing er zo'n bordje, maar het had van alles kunnen zijn. Ook nu kan het van alles zijn, als er weer een gek opstaat... Dus laten we niet in hokjes denken..Ik vind het een mooi kunstwerk. Om aan je kinderen te laten zien, die straks groot worden en geen verhalen meer horen uit eerste hand van overlevende van de kampen, overlevenden van 40-45. Zo hoort het niet. Dit was gek. Laten we lief zijn...voor elkaar! |
 |
6-5-2005 | 19.12 | Ruben Moonen
Als je je ogen sluit of bang bent voor tekst of een zekere irritatie danwel onzekerheid opbouwd betreffende de individuele emotionele betekenis voor jezelf, dan kan ik begrijpen dat dit geen kunst is maar een kunstzinnige uitting is het wel degelijk. |
 |
6-5-2005 | 18.57 | Wim Ruygrok
Prima initiatief. Juist door deze actie beseffen mensen dat 60 jaar geleden dit soort bordjes overal hingen en ''serieus'' genomen moesten worden.
Het zet de mensen weer eens aan het denken en hopelijk beseffen ze dat dit soort bordjes/hokjes nog steeds bestaan. |
 |
6-5-2005 | 17.49 | Toine Donk
Kunst hoort ook te provoceren. Goed initiatief! |
 |
6-5-2005 | 17.31 | bugs
een prachtig kunstwerk! |
 |
6-5-2005 | 17.13 | Bo
Geweldig! |
 |
6-5-2005 | 16.44 | Kezie
Mochten andere mensen ook tijd teveel hebben: ik mis nog twee borden.
1. Verboden voor Geitenneukers;
2. Verboden voor Lucas Mol.
Kezie |
 |
6-5-2005 | 16.25 | strictly commercial
verboden for "pathetic loosers" |
 |
6-5-2005 | 16.23 | ans keurs
"Kunst". Zo kun je ongeveer alles goed praten. Theo van Gogh is vermoord omdat hij enorm kwetsend sprak over ander groeperingen. Moord is absoluut niet goed te praten. Het wordt tijd dat wij met z'n allen wat creatiever worden en zo de kunst laten zien. Dit 'verboden' had ook een welkom kunnen zijn.
Inderdaad laten wij wat liever zijn voor elkaar maar dan ook in woordgebruik in het algemeen. Het lijkt wel of er steeds meer groffe, confronterende uitspraken gedaan moeten worden om gehoord te worden. |
 |
6-5-2005 | 16.20 | Jacqueline
IK vind u een ongelofelijk arrogant mens. Het idee dat "de mensen" u nodig zouden hebben om na te gaan denken. Wie is u dan wel?? U heeft kennelijk iedereen buiten u in het hokje "dom" geparkeerd...... |
 |
6-5-2005 | 16.19 | dennis teunissen
eikel! meneer Hammerstein heeft gelijk in de uitzending op radio 1... u bent een slechte kunstenaar.
dennis teunissen (beeldend kunstenaar) |
 |
6-5-2005 | 15.38 | Hetty
Inderdaad een verdomd goed idee om er een poster van te maken.............. hij zou in elk geval bij mij voor het raam komen te hangen.....
We zijn tenslotte allemaal mens, ongeacht ras, religie of wat dan ook. Ik vind het in elk geval een goed initiatief......
Lucas...... ik vind je moedig!!!!!!!!! |
 |
6-5-2005 | 15.37 | Bep Ruting
Ik vind het een prachtig kunstwerk. Jammer dat het zo snel is weggehaald. Ik ben blij dat ik de foto van internet heb kunnen halen. Ik heb het plaatje van het kunstwerk in mijn powerpoint presentatie geplakt die ik maandag gebruik bij een gastcollege op de Hogeschool van Amsterdam over omgaan met cultuurverschillen.
Hartelijk dank en veel succes! |
 |
6-5-2005 | 15.10 | Q
I think this really cool. Maybe you should put up the signs on the gate of the Binnenhof. Freedom of expression still applies to this country, doesn't it? |
 |
6-5-2005 | 14.56 | dutchpat
toen wij afgelopen zondag (1-mei 2005) via de koninginneweg terugliepen naar het museumplein zagen we in een verdeelkantoor van de telegraaf, aan een kast (binnen in het kantoor) een a4-tje hangen met daarop de volgende tekst:
"WANTED DEAD OR ALIVE - EGYPTIAN GAY - REWARD E 10,000" met daarnaast een foto van de zogenoemde "Egyptian Gay".
Ik heb er een foto van gemaakt welke op de volgende url te zien is:
http://ednasednitzer8033.fotopic.net/c524150.html
Zolang zoiets getolereerd wordt door de grootste krant van nederland, kan ik initiatieven zoals deze site en de bordjes die op hek van het vondelpark waren gehangen alleen maar toejuichen. |
 |
6-5-2005 | 14.49 | Martijn
Prima actie, nog mooier om te zien wat het allemaal teweeg brengt. Helaas voelen domme aso's zich ook geroepen hun bekrompen mening op te dringen in sommige van onderstaande reacties. Dit kunstwerk bereikt helaas alleen degenen die al open minded en ontwikkelnd zijn en gaat daarmee volledig voorbij aan mensen met een IQ onder de 20 (onderstaand toont dat er daar voldoende van zijn in NL). |
 |
6-5-2005 | 13.30 | Indra Bergval
Fe-no-me-naal!!! Wat heerlijk ook dat mensen vallen over de ogenschijnlijke politieke incorrectheid van deze artistieke statement!!! Een lesje "verder-kijken-dan-je-neus-lang-is" voor eenieder die niet horen wil! Erg stoer ook dat de deelgemeente zijn fiat heeft gegeven.
Hulde, voor deze keiharde eye-opener! |
 |
6-5-2005 | 13.09 | Charle Wilfrid
Superactie!!!!!Wat een prachtige parrallel tussen de periode 40-45 en nu. Ik hoop nog steeds dat we met zijn allen de wijze les uit WOII eindelijk leren en niet de schandelijke fout van toen blijven maken. |
 |
6-5-2005 | 12.58 | Bob
Veel mensen hebben de bedoeling niet begrepen.
Kijk ook eens naar het bordje "verboden voor autochtonen"
en denk na !! |
 |
6-5-2005 | 12.39 | tineke gijsberti hodenpijl
Wat kan kunst een geweldige brug slaan tussen goed en kwaad. Een tijdloos initiatief voor alles wat met vrijheid te maken heeft. Niet alleen hier en nu, maar voor overal in de wereld waar macht en geld de regels bepalen en waar men over het individu heenwalst. Alle succes met wat je verder onderneemt. Ik neem er eerbiedig mijn hoed voor af.
Met vriendelijke groet,
Mevr.C. Trippelvitz-Gijsberti Hodenpijl. |
 |
6-5-2005 | 12.25 | Loes van den Boogaerd
ben het er helemaal mee eens |
 |
6-5-2005 | 12.12 | claudia
ik vind het een goed iets als je de gedachte erachter kent. als ik zo door het vondelpark zou lopen en ik zou dat tegen komen zou ik denk ik heel kwaad zijn geworden. mijn vriend is namelijk een antiliaan en mijn dochter dus een half bloedje! ik ken namelijk heel veel zogenaamde allochtonen die wel hun leven goed inrichten, die zich wel ''aanpassen''. sommige zijn vaak nog beter geintergreerd dan menig autochtoon! als ik met mijn dochter over straat ga, hoor ik wel eens van kleine kinderen: die mevrouw heeft een aapje. als mijn dochter zoiets zou zeggen zou ik haar allang op der plek hebben gezet en die ouder mijn excuses hebben aangeboden!
laten we idd allemaal is wat liever tegen elkaar doen! |
 |
6-5-2005 | 12.06 | Bas
met de onderstaande uitleg bij de bordjes is het meer te begrijpen en zijn de moeilijkheden die hierdoor waren ontstaan weggenomen.Als de uitleg er meteen was bijgeplaatst was deze aktie anders bekeken. |
 |
6-5-2005 | 11.57 | daan
door het zich beklagen over dit soort kunstwerken
plaatsen ze zichzelf in een hokje.
jammer dat het al weg is
probeer het nog eens in een anders buurt. |
 |
6-5-2005 | 11.44 | paul
Spreken is zilver...Wat een ogenschijnlijk simpel initiatief al niet te weeg kan brengen! En dat is goud. De boel is ieder geval weer in beweging. Men is tegenwoordig zo met zichzelf bezig, dat ieder initiatief om ook eens te denken aan de ander is te waarderen. Hopelijk is dit het begin. Een beginnetje dat leidt tot een mooier Nederland, waar we weer wat liever zijn voor elkaar. Met name voor mensen die in onze ogen anders zijn (en dat is wederzijds). Ook al is het voor 2 minuten….. |
 |
6-5-2005 | 09.39 | Jan Smid
duidelijke taal! deze bordjes 'moeten' in elk dorp of stad op publiek-toegankelijke plekken staan ook op scholen |
 |
6-5-2005 | 04.11 | roy
is ook geen zak aan, zo'n park met blanke gezonde ongelovige heterosexuele dertigers.
En als je het hier niet mee eens bent mag jij het park zeker wel in. |
 |
6-5-2005 | 01.11 | Joris
Een mooi en goed idee voor een kunstwerk.
Helaas in mijn ogen niet goed gelukt omdat er te weinig prominent duidelijk was dat het om een kunstwerk ging en WAAR dat kunstwerk dat voor stond.
In dit soort gevallen zorgt subtiliteit niet voor het juiste effect.
Het rode bord met 'verboden in hokjes te denken' had wat mij betreft beter in het midden kunnen hangen en wat opvallender mogen zijn.
Jammer. |
 |
6-5-2005 | 00.06 | thijs
goed initiatief, misschien iets te 'subtiel' voor veel mensen... |
 |
5-5-2005 | 22.59 | DP
Om mjn reactie te geven: ik ben Joods en ik vind dit soort initiatieven prachtig. Het is erg belangrijk om elkaar niet in hokjes te stoppen en het is heel dom. Over een aantal jaren weten we niet beter dan dat de samenleving een mix is van alle soorten mensen. We hebben elkaar nodig om van elkaar te leren en om samen een betekenisvolle samenleving te creeren. Zeker in Nederland, want de Nederlandse samenleving zou niet de Nederlandse samenleving zijn als er groepen niet geaccepteerd konden worden. Er is veel angst voor elkaar, ik denk dat als we dat overwinnen en we onszelf niet als beter zien dan de ander, maar als gelijk, dat we de ware betekenis van vrijheid kunnen ervaren! In onszelf en om ons heen. |
 |
5-5-2005 | 22.53 | Tooske
Als ik alle hokjes hier beneden bekijk, zie ik dat het hokjes denken sterker is dan ooit. Dit wijst er des te meer op dat dit soort "aan het denken zet acties" in deze tijd hard nodig zijn. |
 |
5-5-2005 | 22.50 | Erwin
Goeie actie. Jammergenoeg zet het alleen mensen aan het denken die dat al deden. |
 |
5-5-2005 | 22.26 | Eunique
Vrede op aarde... + ik ben bijzonder blij + dit soort initiatieven.. want dan staan mensen in ieder geval ff stil bij t feit dat we allemaal op deze aardbol zijn + we dienen allemaal lief voor elkaar te zijn...
Al die negatieve reacties: dat zegt meer over jezelf dan over deze actie + laat juist zien hoe klein + bekrompen mensen kunnen zijn...
Dus weet gewoon lief.... dat = zeker n stuk gezelliger.... |
 |
5-5-2005 | 21.56 | Wouter
Gelukkig zijn de bordjes weg gehaald. Recentelijk heb ik van dichtbij in de onzekerheid gezeten over een familie lid met kanker. Dit soort bordjes, hoe goed de bedoeling ook, ervaar ik als bijzonder kwetsend !!!!!! Iemand die dit kunst noemt is volledig gestoord. |
 |
5-5-2005 | 21.35 | marlies frederici
Ik kan me voorstellen dat je je geschokt voelt als je één bordje leest maar zodra je de andere ziet begint het te dagen. Daarom vind ik het eigenlijk een heel mooi kunstwerk. In ieder geval maakt het duidelijk hoe gevaarlijk het hokjesdenken is: je hoort allemaal wel in een of ander vakje thuis. In ieder geval zet het de mensen aan het denken en leidt het tot debat, merk ik.
Jammer dat sommige mensen te kort kijken om de hele boodschap op te nemen zoals die Marokkaanse mijnheer die boos wegfietste. Dat zal nooit de bedoeling zijn geweest. Ik hoop dat hij thuis nog eens e.e.a. op tv ziet en begrijpt wat de bedoeling er achter is zodat hij zich niet gediscrimineerd hoeft te voelen. |
 |
5-5-2005 | 21.26 | Ed
Tip voor passanten: Niet lager scrollen dan dit. U bent gewaarschuwd. |
 |
5-5-2005 | 21.18 | Tillie
Jammer toch dat sommige mensen niet kunnen lezen en dan ook blind hier iets neerkalken. Ik vond het een goed initiatief. Hopenlijk zet het meer mensen aan het denken |
 |
5-5-2005 | 21.15 | Tim
Mag ik zo'n bordje 'verboden voor moslims'? Altijd handig... |
 |
5-5-2005 | 20.57 | Tillie
Jammer toch dat sommige mensen niet kunnen lezen en dan ook blind hier iets neerkalken. Ik vond het een goed initiatief. Hopenlijk zet het meer mensen aan het denken |
 |
5-5-2005 | 20.46 | kunstkiller
wat voor kankerzooi is dit noem je dit kunst?
ga een leven zoeken man. |
 |
5-5-2005 | 20.30 | Dionisio
Het enige wat de mens uit het verleden leert , is dat ze er niet van leert. |
 |
5-5-2005 | 19.09 | Dennis
Wel een TOP actie. Weer ophangen die bordjes zou ik zeggen. Er zijn meer parken!
P.s. Jammer dat deze reacties allemaal appart in een hokje staan! |
 |
5-5-2005 | 19.00 | Eef
Ik vind t supergoed !! Jammer dat je van die domme reacties krijgt van mensen die het verkeerd moeten opvatten! Je hebt een duidelijke boodschap en ik ben der helemaal mee eens.. 2 minuten stilte, maar wat doen we de rest van t jaar?? Hoop dat je bordjes altijd blijven hangen en dat de mensen het positieve erin zien!! SUCCES ! |
 |
5-5-2005 | 18.32 | elke fuck
julllie ga op liefzijnvoorelkaar.nl
hele kinderachting voor niet leuk op bord
OP GA FUCK AAN WWW..LIEFZIJNVOORELKAAR.NL
IK BEN BLIJ OP BORD VERWIJDEREN GEWEEST !!!!! |
 |
5-5-2005 | 18.17 | Thinker
Heel goed dit kunstwerk.
Als ik de jeugd van tegenwoordig zie, zie ik exact dezelfde enge gedachtes over "anderen" als in films over de 2e wereldoorlog. Gister was er nog een hele realistische op tv. Maar de jeugd zal wel in de kroeg aan het zuipen gezeten hebben. Verder komen ze namelijk niet. Veel schreeuwen en vooral weigeren na te denken. Gestimuleerd door een paar hele enge hokjesnaargeestige politieke figuren. Yagh. Maar goed, dit is de beste wereld waar we recht op hebben, beter wordt ie niet, tenzij we ZELF nadenken en normaal in onze omgeving handelen, bijvoorbeeld met stemmingen. Maar dat is utopie. We zijn superegoistisch en prestatiegericht, het licht in de ogen van een ander niet gunnend. Maar wat als de rollen omgedraaid waren? Je hebt namelijk niks te vertellen waar je ter wereld komt. Dus het had er voor die schreeuwerds hier ook heel anders uit kunnen zien. Denk na voordat je blaat jeugd en weet wat je zegt. Probeer eerst een kilometer in de schoenen van een buitenlander te lopen en zeg dan wat je vindt. |
 |
5-5-2005 | 18.03 | hilly
Voor dit kabinet : VERBODEN DE BURGERS NOG LANGER VOOR TE LIEGEN. |
 |
5-5-2005 | 17.45 | Dan
ik zou het bordje
'VERBODEN VOOR GEHANDICAPTEN"
graag op elke onaangepaste winkel, cafe/restaurant e.d.
geplaatst willen zien.
Dan is dat tenmnste duidelijk |
 |
5-5-2005 | 17.30 | TURK
Accepteer nou maar gewoon hoe het is, accepteer gewoon dat het 'leven' in/met hokjes niet zal verdwijnen, accepteer nou eens om mensen (ongeacht hun afkomst of wat dan ook) met respect te behandel. Respect dat jij ook graag krijgt, we hoeven niet van elkaar te houden, we hoeven niet elkaar lief te hebben, maar we moeten elkaar wel de ruimte geven om te kunnen leven. Respect is hier de sleutelwoord en niet vrijheid.
Hoewel vrijheid van essentieël belang is en naar alle waarschijnlijkheid het meest gebruikt op tv vandaag, blijft in mijn inzicht respect de toverwoord.
*Mensen hebben vaak een grote bek, toon meer respect (ook voor jezelf) of je zult het pas leren als je klap op je smoel krijgt.
*Fundamentalisme, ach ja je hebt van die mensen... ik trek liever de vergelijking dat het een hype is. Vergelijkend met de eens zo machtige KKK e.d.
*Huidskleur, ras, geloof, sexuele geaardheid... mensen kunnen helaas niet verder dan hun neus kijken... jammer.
TOP-project.. helaas begrepen velen je niet en of verkeerd.. ik begrijp je wel..!!!
Proficiat!!! |
 |
5-5-2005 | 17.29 | Frank
Hahahahahaha wat een enorme flater wat zullen alle homos, gehandicapten, joden etc. raar opkijken als ze al die bordjes zien |
 |
5-5-2005 | 17.27 | Charlotte
Dus iedere idioot kan nu overal alles ophangen als hij maar zegt dat het kunst is? |
 |
5-5-2005 | 17.25 | Edith
Prima actie, jammer genoeg inderdaad nodig, wat een reacties zeg...doe normaal! |
 |
5-5-2005 | 17.18 | AA te A
Goede actie.
De reacties geven maar weer eens aan hoe nodig dit soort acties zijn. |
 |
5-5-2005 | 17.13 | Niggah
Laten we elkaar doodmaken. |
 |
5-5-2005 | 17.08 | Jaden Wang
Hehe, dus Chinezen zijn wel gewoon welkom :P |
 |
5-5-2005 | 16.58 | Erik
Verboden voor Domme acties die onder de noemer Kunst worden gesleten. |
 |
5-5-2005 | 16.49 | simon
met "wakker maken"doorgaan.
simon |
 |
5-5-2005 | 16.41 | Jeroen
mooi initiatief |
 |
5-5-2005 | 16.16 | Anneke
Fantastisch idee, kan er inderdaad niet een poster van worden gemaakt! dan zijn we niet afhankelijk van een wethouder en kunnen we het overal ophangen!
Ik ben 75 jaar half Joods half Indisch, je snapt het is uit mijn hart gegrepen. |
 |
5-5-2005 | 16.06 | GODFATHer
THIS site SUCKS |
 |
5-5-2005 | 16.05 | Paus de FIRST
Geef mij de laatste woorden!!!!!!!!
Alle VERBODEN opgeheven.
PROBLEEM OPGELOST.
''WE are the world''
p.s PAUS the FIRST |
 |
5-5-2005 | 16.03 | jantje BalkELENDE
nee volk der nederlanders, dat kunnenn wij alspolitici niet maken.. |
 |
5-5-2005 | 16.01 | Mohammed A
Verboden voor POLITICI!!! |
 |
5-5-2005 | 15.59 | HOOLIGAN A
5 jaar stadion verbod bedoel je NERD!!
Echt een feyenurd !!! |
 |
5-5-2005 | 15.57 | Bush
VERBODEN voor TERRORISTEN...
SHUT Up BIN.... LADEN is DEAD!!!!! |
 |
5-5-2005 | 15.56 | Bin laden
verboden voor AMERIKANEN!!!!!! |
 |
5-5-2005 | 15.55 | Hooligan
WHHHAHAH ik heb 5 jaar station en ik heb gewoon toegang tot de mooiste park van NERDERLAND.
hehehe HOELIGAN voor LIFE...
Feyenurds Hooligans |
 |
5-5-2005 | 15.53 | jantje Beton
DONEER geld mensen!!!! |
 |
5-5-2005 | 15.53 | khalid
verboden voor lesbiennes |
 |
5-5-2005 | 15.52 | Petter R de vries
Verboden voor ilegaal downloaden van films software's music xxx ...ect. |
 |
5-5-2005 | 15.49 | Omar Louchahi
ontroerend maar niet verbaast,.. sommige mensen zijn nu eenmaal zo opgevoed. |
 |
5-5-2005 | 15.47 | Brainpower
Hey gangsterss!!
GEBRUIK JE BRAIN EN CLICK ELKAAR NIET...
PEACE outzzz.... |
 |
5-5-2005 | 15.46 | karel
Beste Willem, lees het verhaal hierboven nog eens. Denk nou eens niet in hokjes! Niet iedere Marokkaan is een Mohammed B. |
 |
5-5-2005 | 15.45 | Negative
Fuck T.H.C
tuindorp hustle click..
....hahahha |
 |
5-5-2005 | 15.44 | Ali B
VERBODEN voor bange jan en Kaas B |
 |
5-5-2005 | 15.37 | Picasso
jij snapt de goude taal in spreken!!
Dat is pas Kunst!!! |
 |
5-5-2005 | 15.37 | karel
Beste Willem, lees het verhaal hierboven nog eens. Denk nou eens niet in hokjes! Niet iedere Marokkaan is een Mohammed B. |
 |
5-5-2005 | 15.36 | Vincent van Gogh
Het is zeker geen kunstwerk.
Maar bedoel je Larie koek? |
 |
5-5-2005 | 15.34 | Peter
Dave schreef dit om 13.34
"Het lijkt mij ook als wij, Nederlanders, niemand in hokjes moet stoppen dat elke buitelander gewoon Nederlands moet leren. Dus ook Indo's, Marrokanen, Turken, Negers,Maar die nemen niet het eigen inniatief om f*cking Nederlands te gaan leren. "
Dit is toch hokjesdenken, Dave
De meeste indo's en negers kenden al nederlands.
En de meesten van die andere groepen nemen zeker de moeite Nederlands te leren. |
 |
5-5-2005 | 15.32 | Picasso
Noem je dat kunstwerk?
.....echt Jodekoek. |
 |
5-5-2005 | 15.11 | Stinkerke
Prachtig initiatief, maar... u vergeet de paria's van dezer dagen... Waar is het bordje "Veboden voor Rokers" ??? |
 |
5-5-2005 | 14.52 | arwin
Goed kunstwerk!
Ik weiger van meet af aan mee te doen met het 'wij tegen zij' gevoel. Overal lopen idioten rond maar je kunt absoluut niet een hele bevolkingsgroep iets aanrekenen voor wat rotte appels binnen een groep doen.
Met een ieder die 60 jaar na de oorlog daar nog steeds anders over denkt heb ik medelijden....
laten we lief zijn voor elkaar... |
 |
5-5-2005 | 14.50 | Willem
Zinloze actie
hoever je dit ook graag wilt dat iedereen elkaar accepteert, een marokkaan zal dit nooit kunnen.. kijk naar Mohammed B die het Nederlandse volk aanraad nu weg te gaan anders te lijden in pijn en veel bloed
Je kunt blijven knuffelen voor dit soort mensen, maar alleen profiteren zij ervan, en let op mijn woorden
dit gaat al 20 jaar zo
zelfs na de dood van Van Gogh heeft Nederland niks geleerd |
 |
5-5-2005 | 14.50 | Jantje Smit
Jullie Spacen !!!!!!!!!!!! |
 |
5-5-2005 | 14.35 | Yeah
Ik bedoel: lees dit maar eens:
Uit het jaarlijkse rapport van het Stephen Roth Instituut van de universiteit van Tel Aviv blijkt dat het aantal gevallen van antisemitisch geweld en vandalisme afgelopen jaar wereldwijd het hoogste was van de afgelopen 15 jaar. In 2004 registreerde het instituut 482 anti-joodse incidenten, waaronder fysieke aanvallen en schending van joodse graven. Verder waren er 19 ''zware aanvallen'', zoals met de bedoeling om te doden. Het aantal incidenten is ruim verzesvoudigd sinds 1989, toen men statistieken van jodenhaat begon bij te houden.
In rijke landen als Frankrijk, Groot–Brittannië en Canada is de toename van anti-joodse incidenten vooral te wijten aan de frustratie onder jonge moslimimmigranten.
Fantastisch, die islam, wat een verrijking voor Europa! |
 |
5-5-2005 | 14.32 | Nje
[quote]we moeten het uiteindelijk toch met elkar doen, of we nou katholiek, Protestant, Joods, Moslim., budhist of iets anders zijn... shalom & mazzel en broche, Ali[/quote]
Ja. Alleen als een stel softies 'lief' voor elkaar zijn terwijl de Mohammed Bouyeris en Jason W mensen afslachten, handgranaten gooien en aanslagen plegen heeft weinig nut. Dan wordt er over je heen gelopen en wordt je zelf afgeslacht. Wat mij betreft: keihard, maar dan ook echt keihard de radicale islam in heel Europa uitroeien. Punt.
En wat jou betreft: ik heb weinig tot geen mening over het jodendom (begrijp niet waarom er zoveel wordt gezeurd over 1 van de kleinste religies/sektes ter wereld) maar indien jij een echte orthodoxe jood bent, die zich echt strikt aan de leer vd Talmoed houdt, dan heb ik voor jou ook geen respect. De leer die jij als othodoxe jood uitoefent (net zoals alle orthodoxe gelovigen) is in basisbeginsel intolerant en agressief. Hetgeen wij al millenia kunnen zien op het wereldtoneel.
Houd religie eens persoonlijk en dring het niet aan anderen op. Iedereen is voor de wet gelijk, dus accepteer ook eens dat er GEEN uitzonderingen dienen te zijn voor religies. Of dat nu het jodendom, de islam of het geloof in de Hapie Hapie Olifant is. |
 |
5-5-2005 | 14.28 | arno
Hallo Ruppert wakker bliven, iedereen die eenander niet kan en of wil respecteren MOET daarop aangesproken worden. Echter zonder dat direkt om te laten slaan in hat of woede. Geloof me dat kan echt, ga alleen niet wachten tot de escalatie er is want dan hoeft het niet meer. |
 |
5-5-2005 | 14.25 | wake up
ff een quote op:5-5-2005 | 13.34 | Dave
"autochtonen zijn nederlanders"
maar idd die van kklijers vind ik niet kunne net ff tever maar voor de rest (Y) actie |
 |
5-5-2005 | 14.25 | ali
ik vind het een goed initiatief.
het is te pijnlijk voor woorden dat er in de 2e WO de joodse bevolking als oud vuild werd behandeld en dat er mensen waren onder onze bevoling die dit toelieten en soms zelfs meewerkten met de regime van Hitler.
ik ben zelf een orthodoxe jood en ik vind het een kwalijke zaak dat er steeds meer anti-semitische aanvallen zijn geweest de laatste jaren.
hebben de mensen niets geleerd van de 2e WO??
wat Nje betreft: zo een mentaliteit leidt alleen maar tot haat, en laat jouw mentaliteit nou net van een soort zijn waar de Nazi's gebruik van heben gemaakt tegen mijn opa.
ik woon zelf al 10 jaar IN amerika en vind het een hele opluchting dat er hier bijna geen anti-semitische aanvallen op de medemense voorkomen.
er heerst hier begrip voor elkaar.
ik denk dat Nje daar iets van kan leren...
we moeten het uiteindelijk toch met elkar doen, of we nou katholiek, Protestant, Joods, Moslim., budhist of iets anders zijn...
shalom & mazzel en broche,
Ali |
 |
5-5-2005 | 14.18 | Ruppert
Prachtig allemaal!
Maar wat zeg je tegen een toekomstig tegenstander die geen boodschap heeft aan je goede intenties?
Vroeg of laat moet je hem toch gaan bevechten.
Kijk maar naar hitler tot het laast geloofde men in zijn goede intenties. The rest is history.......
Leren we wat daarvan? |
 |
5-5-2005 | 14.17 | miephoeks
Heerlijk om weer eens een positief geluid te horen, we zijn allemaal ( ja, ik ook) zo snel geneigd om anderen te veroordelen, goed om weer eens teruggefloten te worden. |
 |
5-5-2005 | 14.17 | Nje
Nou, het lijkt me anders heerlijk om zo'n bordje 'Verboden voor moslims' bij de Nederlandse grenzen op te hangen.
En wat betreft dat liever voor elkaar zijn: zeg dat maar tegen kut-moslimfundamentalisten zoals Mohammed Bouyeri en Samir Azzouz die heel de Nederlandse bevolking willen afslachten uit naam van het varken allah. |
 |
5-5-2005 | 14.09 | Timo
Werkelijk super. Ik woon nu acht jaar in Duitsland en 5 Mei blijft iets bijzonders hebben, zeker hier. Het is prachtig dat nu 60 jaar later ik gewoon normaal kan omgaan met mijn buren. De Duitsers strijden sterk tegen het kleinste beetje rechts-extremisme, uit angst dat het nogmaals kan gebeuren. Nationalisme is denken in hokjes, namelijk Wij, want Wij zijn goed. In Nederland kan iedereen maar roepen wat hij denkt, ook dat hij in hokjes denkt. In Duitsland is dit minder het geval, en des te beter is het dat wij in Nederland soms wakker geschud worden en gewaarschuwd worden dat er mensen zijn die in hokjes denken, en dat dit slecht en gevaarlijk is. |
 |
5-5-2005 | 13.49 | woot
w00t |
 |
5-5-2005 | 13.49 | woot
w00t |
 |
5-5-2005 | 13.48 | irene
Geweldig kunstwerk!! :-) Goed gedaan!! Laat het maar een heel jaar hangen!!! |
 |
5-5-2005 | 13.38 | Peter
Dit is briljant stukje kunst!
Dat in hokjes denken moet afgelopen zijn!
mensen die dat park betreden negeren die bordjes tuurlijk helemaal!
zo moeten we overal binnentreden! |
 |
5-5-2005 | 13.34 | Dave
Even een reactie op dit bericht van een hersenloos persoon.. kan je toch merken dat sommige bordjes er best mogen hangen:
4-5-2005 | 23.03 | Melati Indo
wat heb jij eigelijk tegen buitenlanders overal bordjes "verboden voor marrokanen"" verboden voor indo's"" verboden voor turken"" verboden voor negers" waar heb je de bordjes "verboden voor blanken" " verboden voor NEDERLANDERS" he waar zijn die bordjes vuile rassist en die bordje "verboden voor kankerlijers" vind ik ook niet kunnen shit ey leven we weer in de tweede wereld oorlog ofzo denk eerst na voor je wat doet neem dat maar aan van deze indo
Maar dit is een "kunstwerk", geen racisme of in jou woorden: rassisme.
Het lijkt mij ook als wij, Nederlanders, niemand in hokjes moet stoppen dat elke buitelander gewoon Nederlands moet leren.
Dus ook Indo's, Marrokanen, Turken, Negers, whatever.
Maar die nemen niet het eigen inniatief om f*cking Nederlands te gaan leren.
60 jaar geleden (voor de buitelanders: toen was het oorlog in Nederland, vandaar dat de Nederlands gister 2 minuten stil waren om 20:00, jullie ook hoop ik.)
Ging het inderdaad niet om "negers, marrokanen, indo's".
Maar dan snap je hoe joden zich toen gevoelt hebben.
Snap niet waarom er dan een achterlijke indo (niet racistisch bedoelt, had ook een "kaaskop" kunnen zijn)
er dan zo moet reageren met "rassist" (bedoelend: racist)
Hoe kunnen wij mensen niet in hokjes gaan stoppen als ze telkens blijven denken dat iedereen een racist is.
Voorderest heb ik er eigenlijk nog weinig aan toe te voegen. |
 |
5-5-2005 | 13.28 | Combi aanslag
Beetje vreemd kunstwerk, maar je wordt wel even wakker! |
 |
5-5-2005 | 13.27 | David
ja.. wat is het toch jammer dat we het niet snappen. Nog steeds niet, na zoveel oorlog en geweld. Na de gehele aarde naar de klote geholpen te hebben zien we het nog steeds niet in. Je kan regels bedenken, moslims uitzetten, een oorlog tegen terrorisme bedenken, heel boos kijken en zeggen dat je elkaar wat aandoet, een geweer kopen... maar uiteindelijk draait het er gewoon om dat we lief tegen elkaar zijn, zo moeilijk is het toch niet? |
 |
5-5-2005 | 13.22 | Burp
blaat |
 |
5-5-2005 | 13.22 | Burp
blaat |
 |
5-5-2005 | 13.21 | Burp
blaat |
 |
5-5-2005 | 13.20 | Burp
blaat |
 |
5-5-2005 | 13.18 | Burp
blaat |
 |
5-5-2005 | 13.18 | arno vrij
sorry 20 moet zijn 50 |
 |
5-5-2005 | 13.16 | Arno Vrij
Een goed kunstwerk, en ik ben blij dat er mensen zijn die nog bewust leven en denken.
Hellas moet ook ik constateren dat de maatschappij niet veel geleerd heeft van d geschiedenis. Hierbij merk ik direkt op dat ik ook de maatschappij ben, en het dus mij taak is om bij bordjes en schotjes denken op te treden en ieder gevoel te reageren. Nu bijna 20 bekruipt mij soms een triest gevoel, waar ik gelukkig overheen kan stappen.
Vroeger stond ik samen met velen op de barricades tegen het onrecht en hokjes denken. Dus eigenlijk niets nieuws. Ik werd met de nek aangeken voor wat nu genoemd word allotone vrienden, ik zat op een wat ze nu noemen zwarte school. Ben ik er minder van geworden ? Nee, veel rijker ik weet de voordelen van andere culturen, en heb daarvan ook dingen geintegreerd in mijn leven, Waarom ? gewoon omdat ze aangenaam zijn. Wat doet dan pijn heden ten dage, misschien raden jullie het al. Algemene intolerantie, die het meest word geuit door mensen die op dat gebied of door opvoeding of door jeugd weinig ervaring hebben. Ik hoop niet dat de maatschappij van mij verwacht dat ik me aan ga passen, want de maatschappij ben ik nog steeds zelf dus verwacht niet dat ik passief in een hoekje ga zitten en afwachten tot het overgaat. Nee niets van dat alles ik stond op de baaricades en zal deze instelling blijven houden.
OP de aardbol lopen in die zin voor mij alleen maar mensen . Zijn ze gelijk ? Ja in principe wel, en zo zal ik ook de mensen blijven behandelen. Ik ben dit ook verplicht an mijn kinderen en achternaam.
Groeten en nogmaals een goed subtiel initiatief |
 |
5-5-2005 | 13.10 | Jan
Waar kun je zulke bordjes kopen? |
 |
5-5-2005 | 12.58 | xOr
je bent het bord "verboden voor muffe kunstenaars" vergeten......
wat zijn we toch weer een stel moraalridders wij nederlanders...gewoon erg hoor... |
 |
5-5-2005 | 12.34 | Peter
Prachtige actie die ik van harte steun.
Tolerantie en ECHTE verdraagzaamheid begint bij het "zien" wat echt is en datgene wat er dus toe doet. Leren wat "juist is" doe je niet met bordjes maar "gewoon met je hart. |
 |
5-5-2005 | 11.29 | Floor
Goeie actie, jammer dat het nodig blijft |
 |
5-5-2005 | 11.29 | Peter
Dus het Vondelpark is een vrijplaats voor druggebruikers, want dat bordje zie ik er niet bij hangen. |
 |
5-5-2005 | 11.02 | anoniempje
ik vind dii kunstenaar helemaal top!
eigenlijk hadden die bordjes nog even moeten hangen.
om mensen te laten zien hoe erg het in nederland is.
ik vind het helemaal top wat deze man doet. |
 |
5-5-2005 | 10.31 | Cynthia de Klerk
P.S. ik hoop dat je in de toekomst nog meer van dit soort "kunstwerken" bedenkt! |
 |
5-5-2005 | 10.28 | strojo
geweldig! hier hou ik van. ga zo door meneer de kunstenaar. |
 |
5-5-2005 | 10.28 | ilona
Dit is pas mooi bedacht! Het brengt je aan het nadenken, en dat vind ik erg mooi! groetjes Ilona |
 |
5-5-2005 | 10.18 | Cynthia
Wat jammer dat de borden niet mogen blijven hangen...Zo'n goed initiatief; het zet je denkwereld even stil en dwingt tot nadenken. Misschien is het een idee om van de foto een (deur)poster te laten drukken die besteld kan worden zodat je het kunstwerk in die uitvoering nog vaak tegenkomt en steeds weer tot nadenken zet. (het kunstwerk heeft meer effect voor veel mensen, denk ik, dan de verplichte 2 min stilte waarvan veel mensen niet eens weten waarom...) |
 |
5-5-2005 | 09.51 | Jan de Jonge
Beste Lucas,
'Lief zijn voor elkaar', is het belangrijkste in het leven. Dat begrijp jij, dat begrijp ik. Nu de rest nog die het niet wil begrijpen.
Goed initiatief jongen!
Jan de Jonge. |
 |
5-5-2005 | 09.47 | Fred
Ik wil je laten weten dat ik vierkant achter je "statement" sta. Het is goed om mensen te confronteren met het verleden. Hierdoor kan je terug kijken naar je verleden en de mogelijk "foute" keuzes die men heeft gemaakt niet meer te laten maken.
Vrede kan je leren !
Door te leren over de oorlog,
door te leren over het verleden,
door de geschiedenis als spiegel
voor de toekomst voor te houden.
Suc6 met je werk. |
 |
5-5-2005 | 09.37 | Nicolette Mol
He naamgenoot,
SUPER GEDAAN.Op deze manier worden mensen inderdaad "eventjes" aan het denken gezet.Ook al heb je maar een 1/2% van de mensen bereikt,dan heeft het al zin gehad.
Succes verder en met jou staan heel veel mensen achter jouw gedachten.
Nicolette Mol |
 |
5-5-2005 | 09.21 | Judith
Ikk vind heteen ontzetten goed initiatief, en ik hoop dat het veel mensen aan het denken heeft gezet. Mij in ieder geval wel.
En dan heb je ook nog van die mierenneukers die gaan zitten zeuren dat ze het achterlijk vinden... Sukkels. |
 |
5-5-2005 | 09.20 | Ronald
Een van de belangrijkste functies van kunst is mensen aanzetten tot denken, niks is wat het lijkt als er meer dan een seconde bij stil staat. Dit schaar ik, toegegeven als leek maar toch liefhebber, onder kunst. Anti-semitisme (Arabieren behoren ook tot het semitische "ras") is vanzelfsprekend geworden in onze maatschappij. De herinnering aan 40-45 is niet vers meer. Natuurlijk lezen een paar goed bedoelende, geengageerde kinderen gedichtjes voor op 4 mei. Maar ik vrees dat het overgrote deel zich niks aantrekt van de dodenherdenking. En al helemaal niet bij de achterliggende gedachte. Vijf mei dan zijn we vrij... Vijf mei dan zijn we dit jaar gewoon vrij. Van school en werk. Dus laten we elkaar maar gewoon bij de les houden met initiatieven als deze. Al kan ik me voorstellen dat ouderen in eerste instantie aanstoot nemen. Maar toch niet als zij er even bij stilstaan. 'Dit nooit meer', zal hopelijk door onze hoofden flitsen. |
 |
5-5-2005 | 09.08 | Ilse
Goed initiatief, mooie statement.....Laat ons leren van het verleden, provoceren in het heden met de hoop op een meer succesvolle toekomst..... |
 |
5-5-2005 | 02.28 | Henk van Hunnik
Ik kan mij heel erg goed voorstellen dat mensen op 4 mei de politie inschakelden vanwege de borden welke u kunt noemt en waarvan ik zeg dat het en misplaatste vorm van zelf in de belangstelling willen zijn is. U had ook in uw blote reet in het vondelpark kunnen gaan staan met een bord ervoor wie komt er in mijn reet wat is daar kunst aan. hemaal niets net zo min als die borden welke u op dodenherdenking aan het hek van het vondelpark hangt. En omdat er naast joden verboden ook nog tal van andere kreten staan kan men u niet betichten van anti semitische gevoelens terwijl ik u kan garanderen dat waneer ik die borden met mijn eigen ogen had gezien ik als jood de eerste was geweest die u had aangklaagd wegens minachting van hen die in de tweede wereldoorlog zijn omgekomen alleen maar omdat ze joods waren het waren ook de zioeken gehandicapten, de kankerlijders ,de homofielen de bejaarden de kinderen en alles wat zwak gebrekking of in produktief was in de ogen van de moffen ze gingen alleen de concentratiekampen in en kwamen er nooit meer uit. U kunst maakt meer gevoelens van afschuw en daarbij sterke emotionele gevoelens los waar van u totaal geen besef heeft welicht kunt u de volgende keer een wat passende kunstvorm bedenken eer u weer de plank mis slaat want deze manier van kunst bedrijven heeft alle fatsoensnormen en het respect voor hen die nodeloos de dood in werden gejaagd verloren |
 |
5-5-2005 | 01.47 | Marcel
Zonder nou meteen een doemdenker te zijn vind ik het toch een utopie om te denken dat het lief zijn voor elkaar door genoeg mensen zal worden nagevolgd om tot werkelijk resultaat te leiden... en dat is heel erg jammer. Bovendien denk ik dat met het liefzijnvoorelkaar in dit project vooral een Amsterdams/westers type liefzijnvoorelkaar bedoeld wordt, ik kan me daar wel in vinden trouwens. Maar ik ben westers, en redelijk opgeleid, en dan is het wel heel makkelijk om daarin mee te gaan. Ben ik hypocriet..? |
 |
5-5-2005 | 01.02 | Myranya
Mooi hoor! Dat snap je toch meteen dat 't niet een echt verbod is maar dat er iets anders aan de hand is, als er zo'n hele lading bordjes hangt... als 't nu nog om een serie enkele bordjes ging (niet allemaal in 1 blik te zien, maar bijvoorbeeld langs een pad & elke boom eentje) dan zou ik kunnen begrijpen dat veel mensen 'm niet door hebben, maar zo allemaal bij elkaar? Dan zou er toch een lampje moeten gaan branden!
Enne, aan degenen die klagen dat de Nederlander er niet bij staat; kijk 's naar het lichtblauwe bordje? :) |
 |
5-5-2005 | 00.34 | EJ ter Brakel
Een prachtig initiatief.
In deze tijden is het van groot belang dat het volk vanuit een moreel hamerdictaat doordrongen raakt van de verwoestende (moordlustige) uitwerking van een langs culturele grens uitgevochten stigmatisatiecampagne.
Aangezien deze generatie het niet zelf heeft meegemaakt dient het zich dwingend te laten voorlichten over de vreselijke risico's die verbonden zijn aan het recent getoonde politiek-populistisch 'denken'.
Mijn inziens gaat deze ludieke actie niet ver genoeg, mensen die dit gedrag blijkbaar dagelijks achteloos in hun belevingswereld accepteren en er zelf actief aan meebouwen zijn hun burgerrechten niet waard.
De lessen die we uit de geschiedenis moeten leren dienen maar eens gedegen overhoord te worden en wie een onvoldoende krijgt blijft zitten totdat men tot inzicht (& berouw) gekomen is. Of wordt van school gestuurd.
Alleen dan heeft deze nieuwe tijd en nieuwe samenleving op basis van interkultureel respekt voor de eigenheid van elk & ieder een kans van slagen. Daarin is geen plaats voor mensen die halstarrig vast blijven houden aan de jaren 50 van Nederland, inclusief het discriminerende kolonialistische gedachtengoed.
Wouter heeft gelijk, Nederland bouwt nu moskeen en het is de hoogste tijd dat we die van harte verwelkomen in ons midden, anders blijft de spanning zich opbouwen tot een volgende ontlading.. |
 |
4-5-2005 | 23.26 | Vrienden van het Vondelpark
Dank voor dit bord, deze bordjes voor je kop. De brug naar het nu is geslagen. Laten we eens wat liever zijn voor elkaar. Daar wordt de wereld niet slechter van. Leve de vrijheid! |
 |
4-5-2005 | 23.12 | daphne coenders
Ik vind het jammer dat je het kunstwerk weg moest halen, maar misschien zijn mensen nu ook heel gevoelig, en voelen zij zich snel aangevallen.
Misschien wel doordat mensen op dit moment ook niet zo lief voor elkaar zijn.
Mijn vriend en ik merken de verharding nu ook heel erg.
En eigenlijk komt dat doordat wij heel lief zijn, dat klinkt misschien raar om over jezelf te zeggen, maar ik ben 31 en mijn vriend 32, en wij hebben een gevoelig en zacht karakter.Maar het lijkkt wel alsof je in deze wereld keihard moet zijn om nog een beetje te overleven. Mensen lopen over je heen alsof je een deurmatje bent. Maar als ik voor mijzelf spreek ïk kan niet hard zijn, zeker niet langer dan een paar minuten".
Omdat elk leven zijn eigen waarde heeft en ieder mens
en dier en plant iets liefs heeft of heeft gehad.
Het is zo makkelijk je oordeel te vellen zonder een voorgeschiedenis van leven te kennen.
Nou ja ik ben nu wat emotioneel ,maar ook blij dat er mensen zijn die het woord lief al in de mond durven te nemen, want ik krijg uit de omgeving al vaak signalen dat dat een "scheldwoord"" is, iets aan stellerigs.
Maar ik vind bloemetjes lief, en diertjes lief, bomen lief en planten lief, en babietjes lief, en iedereen is een babietje geweest en dus lief voor mij, en als ze verleerd hebben lief te zijn, moeten wij heel lief voor hen zijn zodat zij weer leren geliefd en lief te zijn. |
 |
4-5-2005 | 23.10 | een dankbare vrije vrouw
Alle respect voor deze actie. Het is belangrijk dat we nooit vergeten dat deze bordjes er nu waarschijnlijk echt hadden gehangen als het 60 jaar geleden geen halt toe geroepen was. Alle vrijheid, diversiteit, cultuur en geluk waar we nu elke dag mee kunnen beginnen hadden we dan niet gehad. 4 mei is niet genoeg! besef deze gift, de vrijheid om jezelf te kunnen zijn, elke dag van je leven. Wees dankbaar voor elke dag vrijheid die je krijgt. Bewaar en respecteer die vrijheid! Respecteer anderen, juist omdat ze anders zijn dan jij. Dat is toch juist wat ons zo mooi maakt? |
 |
4-5-2005 | 23.10 | snap het dan
deze actie is niet TEGEN iemand, deze actie is VOOR iedereen. om ons te laten stoppen in hokjes te denken. om een einde aan alle discriminatie te maken. om mensen te laten beseffen dat we allemaal gelijk zijn. totdat iedereen dit snapt, zal het niks worden met nederland en dan gebeurt dit alles nog een keer. respect voor elkaar is alles wat nederland nodig heeft!!!!!!! snap dan dat dit een noodkreet is om respect te hebben!!!!! |
 |
4-5-2005 | 23.09 | Heino
Wat een fijn initiatief. Dat we ooit nog weer eens zoveel bos mogen hebben dat er geen hekken meer nodig zijn! Kunnen we er ook niets aan ophangen. |
 |
4-5-2005 | 23.08 | Marije
Lucas, fantastisch, ik ben trots op je! |
 |
4-5-2005 | 23.04 | Bas
Jammer weer dat niemand het snapt.... Mensen moeten eens verder leren kijken dat hun neus lang is. Het probleem met deze maatschappij is juist dat iedereen zo snel over elkaar oordeelt. Prima initiatief dus. |
 |
4-5-2005 | 23.03 | Melati Indo
wat heb jij eigelijk tegen buitenlanders overal bordjes "verboden voor marrokanen"" verboden voor indo's"" verboden voor turken"" verboden voor negers" waar heb je de bordjes "verboden voor blanken" " verboden voor NEDERLANDERS" he waar zijn die bordjes vuile rassist en die bordje "verboden voor kankerlijers" vind ik ook niet kunnen shit ey leven we weer in de tweede wereld oorlog ofzo denk eerst na voor je wat doet neem dat maar aan van deze indo |
 |
4-5-2005 | 23.03 | een dankbare vrije vrouw
Alle respect voor deze actie. Het is belangrijk dat we nooit vergeten dat deze bordjes er nu waarschijnlijk echt hadden gehangen als het 60 jaar geleden geen halt toe geroepen was. Alle vrijheid, diversiteit, cultuur en geluk waar we nu elke dag mee kunnen beginnen hadden we dan niet gehad. 4 mei is niet genoeg! besef deze gift, de vrijheid om jezelf te kunnen zijn, elke dag van je leven. Wees dankbaar voor elke dag vrijheid die je krijgt. Bewaar en respecteer die vrijheid! Respecteer anderen, juist omdat ze anders zijn dan jij. Dat is toch juist wat ons zo mooi maakt? |
 |
4-5-2005 | 23.03 | nazies
waar kunnen we die bordjes bestellen????? |
 |
4-5-2005 | 23.02 | Allison
Hallo,
Ik wilde even laten weten dat ik toevallig vandaag zo'n gesprek heb gehad met een tante van me. Op teletekst stond vermeld (waar het was weet ik niet) dat er zigeuners waren die dan kwamen vragen of hun kind mocht plassen en ondertussen haalden ze dan hun huis leeg. Mijn tante vertelde dat bij haar in het dorp ook 2 zigeunerswagens stonden en dat iedereen in het dorp nu bang was dat ze kwamen vragen of hun kind (van de zigeuners) mocht komen plassen. Ergens kan ik dit wel begrijpen maar ik zei ook niet iedere zigeuner is hetzelfde????? Je hebt overal goede en kwade en dat kreeg ik haar niet aan het verstand gebracht. Ik ben zelf 31 jaar, heb gelukkig van heel het oorlog gebeuren niets mee gemaakt. Mijn tante is 63 en weet er zelf ook bar weinig van. Mijn kinderen zijn 4.5 jaar gaan naar een openbare school omdat ik ze mee wil geven dat alle mensen gelijk zijn. Een mens is een mens met wat voor geloof of huidskleur of wat dan ook. Als wij daar al mee beginnen om dit onze kinderen mee te geven dan hebben we al een goed begin.
Een heel goed project vind ik het dus ;-) mijn complimenten.
Met vriendelijke groet,
Allison |
 |
4-5-2005 | 22.58 | Mol van Nieuwpoort
Je hebt het inderdaad uitgevoerdjochie,Ik ben trots op je!
lief zijn voor mekaar. ik vind het een heel best plan.
Begin morgen met me zelf; ga een paar dagen met mijn meissie naar de ardennen. na zondag weer lief voor de rest van de wereld.
de ballen
cffm |
 |
4-5-2005 | 22.58 | lucas
da's goed nynke. heel graag zelfs |
 |
4-5-2005 | 22.56 | Nynke Stallinga
Jammer dat het zo teleurstellend moest aflopen met dit initiatief. Al is het tegelijk het beste bewijs voor het feit dat er wel degelijk in hokjes wordt gedacht. Toevallig schreef ik er vandaag nog over in een opdracht voor mijn opleiding.
Ben het helemaal eens met je oproep eens wat liever te zijn voor elkaar. We blijven het gewoon proberen. Goed? |
 |
4-5-2005 | 22.55 | mark Lavrijsen
Goede actie, op het juiste moment!!!
Er is ook een goed boek verschenen van Geert Mak, waarin de tegenstellingen over de moord van Theo van Gogh mooi in verwoord worden. |
 |
4-5-2005 | 22.55 | Allison
Hallo,
Ik wilde even laten weten dat ik toevallig vandaag zo'n gesprek heb gehad met een tante van me. Op teletekst stond vermeld (waar het was weet ik niet) dat er zigeuners waren die dan kwamen vragen of hun kind mocht plassen en ondertussen haalden ze dan hun huis leeg. Mijn tante vertelde dat bij haar in het dorp ook 2 zigeunerswagens stonden en dat iedereen in het dorp nu bang was dat ze kwamen vragen of hun kind (van de zigeuners) mocht komen plassen. Ergens kan ik dit wel begrijpen maar ik zei ook niet iedere zigeuner is hetzelfde????? Je hebt overal goede en kwade en dat kreeg ik haar niet aan het verstand gebracht. Ik ben zelf 31 jaar, heb gelukkig van heel het oorlog gebeuren niets mee gemaakt. Mijn tante is 63 en weet er zelf ook bar weinig van. Mijn kinderen zijn 4.5 jaar gaan naar een openbare school omdat ik ze mee wil geven dat alle mensen gelijk zijn. Een mens is een mens met wat voor geloof of huidskleur of wat dan ook. Als wij daar al mee beginnen om dit onze kinderen mee te geven dan hebben we al een goed begin.
Een heel goed project vind ik het dus ;-) mijn complimenten.
Met vriendelijke groet,
Allison |
 |
4-5-2005 | 22.52 | hein bloemink
Ludiek en door de reacties juist treffend.
Confrontatie is goed, lijkt me. |
 |
4-5-2005 | 22.50 | Leo
Mooi werk, goed uitgevoerd. Jammer dat sommige mensen zelfs niet eens de kern van het verhaal snappen en hun woede gelijk in dit gastenboek uitten. |
 |
4-5-2005 | 22.49 | peter
Wij zijn allemaal "wereld"burgers |
 |
4-5-2005 | 22.48 | teresa
Ik zag net je kunstwerk in het nieuws. Ik wilde je zeggen dat ik het prachtig kunstwerk vind, jammer dat er mensen zijn die niet verder kunnen denken. |
 |
4-5-2005 | 22.48 | marloes
Er zit wat in.. ik vind niet dat mensen zich aangevallen hoeven te voelen.. bijna ieder 'soort' word genoemd op de bordjes.. het laat zien hoe sommige mensen denken over andere. Jammer dat sommige mensen dit zo persoonlijk opvatten. Goede actie! |
 |
4-5-2005 | 22.47 | Vincent en Masja
Wij vinden het een goede aktie! Men moet maar beter leren lezen en veel meer respect voor elkaar moeten hebben. |
 |
4-5-2005 | 22.47 | joey
Ik vind het een doezelig hekje, mogen er meer van wornden geplaatst in de wijngaard van de heer. Wij zijn allemaal slechts nederige herders, in de grote Gaard. |
 |
4-5-2005 | 22.46 | peter
Wij zijn allemaal "wereld"burgers |
 |
4-5-2005 | 22.46 | M Ideler
super vetjes man.. echt gers.. ik vind mooi |
 |
4-5-2005 | 22.46 | Bas
Jammer weer dat niemand het snapt.... Mensen moeten eens verder leren kijken dat hun neus lang is. Het probleem met deze maatschappij is juist dat iedereen zo snel over elkaar oordeelt. Prima initiatief dus. |
 |
4-5-2005 | 22.45 | Minkok
Mag ik er zo eentje van die marokkanen |
 |
4-5-2005 | 22.45 | niels
Goede actie vandaag in het Vondelpark!!! Mijn complimenten en ga zo door!!!
Jammer dat je weg gestuurd werd!
Groet,
Niels Blijleven
Schiedam |
 |
4-5-2005 | 21.49 | lucas
Dan ben je mooi te laat. Is al weg. Omdat een aantal mensen 'the big picture' niet zagen en zich persoonlijk aangesproken voelen. En aangezien ik werkelijk niemand de toegang tot het park wil ontzeggen - het tegendeel is waar - heb ik de bordjes weggehaald. Mijn punt was namelijk al gemaakt. Ik hoop dat ik wat mensen aan het denken heb gezet. Het hek is weer open. Geniet van de vrijheid! |
 |
4-5-2005 | 21.29 | als ik daar kom
jongen als ik daar kom ik laat die hek ontploffen kk rasicten |
 |
4-5-2005 | 21.29 | jan jaap
wanneer wordt dit echt uitgevoerd |
 |
4-5-2005 | 20.56 | F en O
De rijkdom van de wereld bestaat uit haar originele mensen!
Persevera! |
 |
4-5-2005 | 20.09 | Yoeri Albrecht
Een lente foto met een nieuw geluid. Mooi werk. |
 |
4-5-2005 | 19.56 | anne
ik vind het echt erg..... |
 |
4-5-2005 | 19.42 | Mark Kroes
Ik vind het echt top dat jullie dit doen en ook erg knap.
Er zouden meer mensen hier stil bij moeten staan.
owja goed hoor mensen dat jullie hier dit lezen en op reageren. |
 |
4-5-2005 | 19.36 | rob cohen
Als wij zwijgen leren wij het nooit. |
 |
4-5-2005 | 19.27 | Hans van der Eerden
Heel goed dat dit gebeurt. Het is helaas zo dat je te snel oordeelt en alles denkt te weten, maar ook dat je te snel alles weer weet te vergeten. |
 |
4-5-2005 | 18.48 | dennis verlind
Moeilijk en confronterend, mijn eerste reactie was dat dit toch over de rand gaat...maar ehh....fout dus....zelf ook op het verkeerde been gezet...te snel oordelen. Ik hoop dat meer mensen er over gaan denken en bij stil blijven staan |
 |
4-5-2005 | 18.42 | paul de krom
'There never were, in the world, two opinions alike, no more than two hairs, or two grains; the most universal quality is diversity'. Vandaag 4 mei herdenken we degenen die vielen in de strijd voor de vrijheid. Maar ook hen die het slachtoffer werden van een regime dat juist die diversiteit van mensen probeerde uit te bannen, wat uitmondde in de ergste vorm van discriminatie. We mogen de lessen van de geschiedenis niet vergeten! |
 |
4-5-2005 | 17.59 | Fidessa Docters van Leeuwen
Ik ben er stil van. |
 |
4-5-2005 | 17.56 | Met liefde
De liefde moet voortdurend opnieuw uitgevonden worden. Liefde is het kind van de vrijheid, nooit dat van de overheersing. De liefde eist nimmer rechten op, zij geeft ze altijd. De liefde lijdt immer, koestert nooit wrok, wreekt zichzelf nooit. Een liefde die niet bestand is tegen confrontatie met de werkelijkheid is er geen. |
 |
4-5-2005 | 17.51 | monique
Wat goed dat je het toch gedaan hebt. Ik ben trots op je en op onze vriendschap. |
 |
4-5-2005 | 17.40 | Voor de betrokken politieagent
Van Goethe:
Wij moeten de gebreken van onze jeugd niet tot onze oude dag meeslepen, want de ouderdom komt met zijn eigen gebreken.
Ik wens u geen gebreken, maar berouw en licht in uw duisternis. We leven ALLEN op één aardbol en zijn allen mensen. All different, all equal. |
 |
4-5-2005 | 17.33 | Shakti Gawain
Om een schaduw te laten verdwijnen, moet je er licht op werpen. |
 |
4-5-2005 | 17.30 | Anne
Wat ik zo mooi vind, is dat degene die de fout buiten zichzelf zoekt nooit tevreden is, terwijl degene die de fout meteen bij zichzelf zoekt en zegt: 'Wat ben ik dom geweest', door zijn ervaring rijker wordt en blijmoedig is. |
 |
4-5-2005 | 17.29 | nynke
pluim op uw hoed! |
 |
4-5-2005 | 17.17 | Bert
Ik vind dat bordje verboden voor kankerlijders niet kan, de rest is prima, goede aktie |
 |
4-5-2005 | 16.50 | robert
laten hangen |
 |
4-5-2005 | 16.15 | Nicole Malherbe
Je bent een engel..... NOOIT VERBODEN VOOR ENGELEN |
 |
4-5-2005 | 16.11 | Mickey Huibregtsen
Heel goed. Dit en veel meer van dit hebben we hard nodig. Ik ben er van overtuigd, dat de tijd er rijp voor is. Veel mensen snakken naar een menswaardiger maatschappij, waar ze ook zelf een bijdrage aan kunnen geven.
Een belangrijke stap is om al deze prachtige initiatieven "boven het maaiveld" te tillen en het begrip "betrokken burger" vetcool te maken of wat dan ook de huidige term daar voor is.
Dat laatste - aandacht creeren onder een heel breed publiek - voor deze initiatieven, is een van de doelstellingen van De Publieke Zaak (www.publiekezaak.nl) en de specifieke doelstelling van De Slinger (www.nederlandheefteenslingernodig.nl). Meld je aan als je daar op een of andere manier aan wilt en kunt bijdragen. |
 |
4-5-2005 | 16.04 | Sanne van Osnabrugge
Prachtig...
-stilte-
Hoop dat jou signaal wordt opgepikt. Ik probeer dit ook op mijn manier, door het organiseren van debatten enzo. |
 |
4-5-2005 | 15.33 | sabine van der velden
Fantastish initiatief. Food for thought. Hoe lang blijven de bordjes hangen? Hoe langer hoe beter lijkt mij.
Top! |
 |
4-5-2005 | 15.17 | Gert Baars
dag leuke jongen, je hebt weer iets heel moois bedacht! chapeau en prima initiatief! |
 |
4-5-2005 | 14.55 | Kirstin Hanssen
Zestig jaar geleden had men nooit kunnen dromen van de vrijheid, luxe en technologische vooruitgang waarvan wij mogen profiteren. Men was toen alleen maar blij dat de oorlog; de hel, over was. Blij dat je nog in leven was. Blij dat je familie en buren er nog waren. Zestig jaar later voel ik vooral grote schaamte voor onze maatschappij als ik zie dat blijkbaar dit soort initiatieven nodig zijn om ons aan te sporen tot iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn. Hoop dat deze tijdgeest, net zoals die oorlog toen, weer over zal gaan. Het gedenkteken hangt er al. Well done, K. |
 |
4-5-2005 | 14.26 | Tinsh
Toch frappant dat de 'normale' blanke hollander niet vermeld staat - U denkt dus OOK in hokjes....!!! |
 |
4-5-2005 | 14.18 | felix
Weer een goed initiatief Lucas! |
 |
4-5-2005 | 14.01 | Peter Bekker
Ik mis twee bordjes: verboden voor moordenaars en verboden voor fundamentalisten.
Succes! |
 |
4-5-2005 | 13.56 | Michel Kleistra
Goede aanzet voor een dialoog. |
 |
4-5-2005 | 13.13 | Max Schreuder
Ik hoop dat dit fantastische initiatief niet alleen tot nadenken zet, maar vooral tot actie. Stammen, clubs, verenigingen, genootschappen, allianties en afscheidingen zullen altijd blijven bestaan, dus ook het 'wij' en 'zij'. De kunst is om elkaar met interesse, respect en inlevingsvermogen te (blijven) ontmoeten. Uiteindelijk zijn wij allemaal 'wij' op deze aardkloot. |
 |
4-5-2005 | 13.02 | Nationaal Monument
www.nationaalmonument.nl |
 |
4-5-2005 | 12.58 | Petra Urban
Superstrakke actie! |
 |
4-5-2005 | 12.55 | jorrit
deze bordjes moeten gewoon altijd blijven hangen! |
 |
4-5-2005 | 12.39 | Suzan van de Roemer
een mes in je ziel, strop om je nek, ademnood....
geraakt tot in de kern.
prachtig! |
 |
4-5-2005 | 12.27 | Hans
Mooi inititaief mis wel het bordje "verboden voor kunstenaars" |
 |
4-5-2005 | 12.23 | Herman van Kamp
Ik las er iets over in de krant. Zo kwam ik op de website terecht.
Een kunstwerk dat tot nadenken stemt.
Ga zo door!! |
 |
4-5-2005 | 12.18 | Maaike
Prachtig idee! En ook nog eens heel erg mooi uitgewerkt. Bedankt voor dit initiatief.
Maaike |
 |
4-5-2005 | 12.14 | Nathan
Ik ben een joodse homofiele neger met een bochel. Mag ik er nu wel in of niet? |
 |
4-5-2005 | 12.10 | wieke
goede actie. Dit geeft mensen op een dag als deze weer eens stof om over na te denken! |
 |
4-5-2005 | 12.04 | Laurens Mol
Prima actie.
Zou het echt waar zijn dat "DE PERS", als gevolg van veelvuldig ondoordacht en/of onverantwoordelijk gebruik van de absoluut noodzakelijke persvrijheid, de hokjesgeest er bij ons inhamert? |
 |
4-5-2005 | 11.42 | Harrie Postma
4-5-2005
Mooi kunstwerk, nooit meer weghalen! Succes met jullie actie. |
 |
4-5-2005 | 11.41 | KLUUN
Mooi |
 |
4-5-2005 | 11.27 | Caroline
Ik stond de bordjes vanochtend samen met een andere vrouw te lezen. We waren allebei een hele tijd stil. Wat zou het park kaal en leeg zijn zonder al die mensen. En saaaai!
Mooi initiatief! |
 |
4-5-2005 | 10.45 | Arno Visser
Weg met die bordjes, weg met de hokjesgeest! Voor een toekomst waarin je als individu, en niet als onderdeel van een groep wordt beoordeeld. Nee, sterker, waarin je zelf ook geen positie kiest als onderdeel van een groep. "Wie scheldt op joden, negers, enz. die is niet alleen een imbeciel die in groepen denkt, maar verwacht bovendien zijn redding van zijn eigen groep. Onbetwistbaar teken van onherroepelijk middelmatigheid," schreef W.F. Hermans. |
 |
4-5-2005 | 10.42 | Cazijn de Hond
Klasse dat deze hond wel naar binnen mag! Zo zie je, altijd baas boven baas! Wel een hele goede actie, een leeg park voor de honden! Een groot schijtparadijs!
Hopelijk komt de boodschap over... |
 |
4-5-2005 | 10.29 | amsterdamse turk
ben er nog niet uit.
hou ik of hield ik van amsterdam, nederland?
geert mak en lief zijn voor elkaar duwen me weer richting het eerste.
dank.
zal vanavond denken aan onze mede-amsterdammer die 57 jaar geleden door het Vliegenbos fietste... |
 |
4-5-2005 | 09.05 | jeanine
Heel goed initiatief, ik hoop dat veel mensen het zien en er ook daadwerkelijk iets mee doen. |
 |
4-5-2005 | 08.23 | Saskia van Merrienboer
Ziet er goed uit! Ben erg benieuwd naar de reacties. Zal vandaag vol spanning je actie proberen te volgen en ben benieuwd naar reacties van anderen. Ik steun in elk geval je initiatief en hoop dat velen je idee zullen volgen. Wees eens lief voor elkaar! |
 |
4-5-2005 | 00.13 | Joke Stoekenbroek Oosterhuis
Een gebouw inpakken als kunst ... prima niets mis mee, maar een kunstwerk dat je ook nog aan het denken zet....vakmanschap! |
 |
3-5-2005 | 22.00 | Anton
Pracht project, hoop dat het meer mensen aan het denken zet. Morgen kom ik kijken! |
 |
3-5-2005 | 19.01 | Rob Stoekenbroek
Mooi stukje werk.
Alleen de klok van jullie webserver staat niet goed ingesteld op de tijdzone van Amsterdam. Daarom staan er reacties op die in de tijd gezien nog moeten komen.
"Verboden voor... je mening mening op te komen!" geldt gelukkig niet voor dit inititief. |
 |
3-5-2005 | 18.27 | Helen van der Voorn
Erg goed initiatief. Ook op een herkenbare manier neergezet. Iedereen begrijpt de boodschap. Hopelijk gaan "wij" er meer bij stil staan. En er uiteindelijk ook iets mee doen. |
 |
3-5-2005 | 18.15 | amsterdammer
blij dat er nog mensen zijn die willen leren van het verleden. succes met de aktie. |
 |
3-5-2005 | 17.58 | Robrecht
Helemaal mee eens!
Een fijn statement |
 |
3-5-2005 | 17.57 | daniel
goed iniatief! ik ben onder de indruk... |